Čeští řidiči jsou si vědomi, že správně fungující brzdový systém a dobré pneumatiky jsou pro bezpečnost na silnici nezbytné. Kvalita pneumatik se ve výzkumu, který se uskutečnil na popud Polské asociace odvětví výroby pneumatik, umístila třetí mezi faktory, které ovlivňují bezpečnost na silnici. Brzdový systém obsadil první příčku na seznamu. Ale jak se můžu ujistit, že tyto prvky fungují správně a jak často je třeba ověřit si jejich stav? Na tyto i další otázky vám odpovíme.
Řidiči se cítí bezpečněji, když se ujistí, že jejich pneumatiky fungují skvěle. Bohužel však většina Poláků není zvyklá kontrolovat stav pneumatik svého auta – pouze 39 % kontroluje „jednou za čas“ tlak v pneumatikách a pouze každý desátý člověk to udělá, než se vydá na dlouhou cestu. Na je potřeba pamatovat, abyste se vyhnuli jízdě v autě s vadnými pneumatikami?
Kromě kontroly hladiny tlaku v pneumatikách k zajištění, aby nebyl ani moc nízký ani vysoký, musíte dávat pozor i na stav vzorku. Jejich hloubka je klíčovým ukazatelem jejich opotřebení.
Polské zákony jasně určují minimální hloubku vzorku (1,66 mm), která značí, že jsou pneumatiky ještě pořád považovány za použitelné. Pořád by se však mělo pamatovat na to, že se jedná o minimální hodnotu. Optimální hloubka vzorku je 3 mm v létě a 4 mm v zimě. Je také důležité poznamenat, že v případě poruch auta – jako je nesprávná geometrie – může být opotřebení pneumatik rozdílné na předních a zadních kolech.
Jak změřit hloubku vzorku pneumatik? V servisních centrech FirstStop jsou dostupná speciální měřidla ke změření hloubky vzorku. Tento malý nástroj si můžete zakoupit a pravidelně stav svých pneumatik kontrolovat. Přečtěte si také o dalších ukazatelích opotřebení pneumatik.
Ukázalo se, že pneumatiky s opotřebenými vzorky není nutné vyhazovat. Je možné je zrenovovat a protektorovat. Jak to funguje?
Tradičně tvoří 80 % pneumatiky její tělo, tedy její mechanická struktura (tzv. kostra). Zatímco vzorek se používáním opotřebí, tělo zůstává v dobrém stavu. Proto může být u takových pneumatik provedeno protektorování, tzn. vytvoření nového vzorku na staré pneumatice. Stojí za to zapamatovat si, že byste neměli jedny a ty samé pneumatiky protektorovat několikrát. Z hlediska bezpečnosti odborníci nedoporučují znovu vytvořit vzorek víc než jedenkrát.
Způsoby protektorování se dělí na protektorování za horka a za studena. První způsob vyžaduje použití drahých forem v servisních centrech vulkanizace, proto se častěji využívá protektorování za studena. To spočívá v kombinování starého těla s novým vzorkem.
Také by vás mohlo zajímat: Protektorované pneumatiky – jaké jsou jejich výhody a v čem spočívá protektorování?
Jet na silnici s pneumatikou s defektem není obvykle škodlivé, ale není to také moc příjemné. Nejčastěji to končí hodinami strávenými čekáním na asistenční službu a zpožděním vašich cestovních plánů. Pokud však nechcete marnit čas, můžete si pneumatiku vyměnit sami, Jak byste to měli udělat?
Měli byste začít tím, že se ujistíte, že vaše auto je na bezpečném místě. Proto pomalu zajeďte na kraj silnice. Potom zařaďte jedničku, zapněte výstražná světla a nasaďte si výstražnou vestu. Dál dejte na silnici výstražný trojúhelník, v zastavěných oblastech asi 1 metr od auta nebo 30–50 metrů od vozidla mimo zastavěné oblasti.
K uvolnění matic kol použijte šroubovák a potom použijte zvedák, abyste auto nadzvedli. Když je pár centimetrů nad zemí, odšroubujte všechny šrouby úplně. Nasaďte rezervu a utáhněte šrouby zpět. Auto dejte dolů a jeďte do autoservisu, aby vám rezervu vyměnili za běžnou pneumatiku.
Opotřebení brzd je běžný jev, který se děje u všech aut. Řidiči si bohužel zvykají na to, že se brzdná dráha postupně prodlužuje, což může mít fatální následky, obzvlášť v zimních měsících. Proto odborníci žádají, abyste si brzdový systém zkontrolovali po každých 15 000 kilometrech.
Také byste měli věnovat pozornost zvukům, které auto vydává, když brzdí – jakékoli neobvyklé zvuky mohou znamenat, že je třeba vyměnit brzdové destičky. Jde o nejběžněji se vyskytující závadu. Neměli byste s výměnou brzdových destiček příliš dlouho otálet. Problémy s destičkami často vyústí v poruchu brzdových kotoučů, jejichž oprava je mnohem dražší.
Dalším důležitým prvkem brzdového systému, kterému byste měli věnovat pozornost, je brzdová kapalina. Zředěná kapalina může mít za následek přehřátí celého systému, kvůli kterému pak nemůže auto brzdit. Stav brzdové kapaliny je možné zkontrolovat v jakémkoliv autoservisu, kde může odborný personál zkontrolovat bod varu kapaliny. Pokud je příliš nízký, měla by být kapalina vyměněna.
Také by vás mohlo zajímat: Efektivní brzdový systém – jak zajistit, že při řízení zůstanete v bezpečí?
Stupeň bezpečnosti na silnici včetně stavu brzdového systému auta a jeho pneumatik, je stále více závislý na stylu řízení. Způsob, jakým své auto používáte, ovlivňuje opotřebení brzdových destiček a vzorků pneumatik. Úsporný styl řízený, který je také známý jako „eco driving“, vám umožní se zapojit do každodenní preventivní péče o auto a dobrý je i pro...vaši peněženku.
Zaprvé byste měli přestat jezdit na neutrál a naučit se brzdit motorem. Díky tomu budete moct nejen spotřebovat méně paliva, ale také šetřit vaše brzdy. To samé platí i pro brzdění při řízení – plynulé, souvislé používání brzd jim prodlužuje životnost.
Co byste si měli pamatovat? Necestujte s nepotřebnými zavazadly, která by pro auto vytvářely nadměrnou zátěž. Vždy při zastávkách motor vypínejte, i když jsou pouze krátké. Také není třeba motor před odjezdem zahřívat. Dál se také ujistěte, že používáte klimatizaci v rozumné míře.
Chcete se dozvědět více? Zpět na všechny Tipy pro pneumatiky