Jsou-li pneumatiky nahuštěné na správný tlak, opotřebovávají se rovnoměrně a jízda na takových pneumatikách je pohodlnější, příjemnější, ekologičtější a bezpečnější. V Evropě se každý rok zničí 55,6 milionů pneumatik kvůli nesprávnému nahuštění. Nesprávná hodnota tlaku bývá tedy jedním z hlavních faktorů opotřebení pneumatik.
Správný tlak v pneumatikách má mnoho výhod, například následující:
Tlak v pneumatikách je vhodné kontrolovat alespoň jednou za měsíc nebo před každou delší cestou. Odborníci ovšem doporučují tlak měřit každých 14 dní. Pro naměření správné hodnoty je zapotřebí měřit tlak v době, kdy jsou pneumatiky nezahřáté - v zahřáté pneumatice se tlak zvyšuje a naměřený údaj nebude přesně odpovídat skutečnosti. Nanejvíš důležitá je kontrola tlaku u obytných vozů a přívěsů, neboť při dlouhodobějším parkování mohlo dojít k poklesu tlaku. K měření tlaku v pneumatice se používá také systém TPMS, který je v dnešní době téměř standartním vybavením vozidla.
Pneumatiky podstatně hůře absorbují nárazy na nerovnostech povrchu vozovky, což se odzrkadlí nepohodlnou jízdou a bude mít velký vliv na ovládání řízení, protože pneumatiky budou mít mohem horší kontakt s vozovkou. U přehuštěných pneumatik také hrozí vyšší riziko poškození při průjezdu výmolem nebo po najetí na obrubník. V důsledku toho vzniká nerovnoměrné opotřebení a poškození struktury pneumatiky.
U podhuštěné pneumatiky vzniká menší přilnavost pneumatiky k vozovce, teplota uvnitř pneumatiky významně vzroste, což oslabí plášť a může vzniknout defekt. Podhuštěné pneumatiky také způsobují to, že se boční stěny pneumatiky opotřebí mnohem rychleji. Volant se hůře otáčí, z toho důvodu má řidič horší kontrolu nad vozidlem a řízení bude celkově obtížnější. Nízký tlak na přední nápravě způsobuje nedotáčivost a podhuštění zadní nápravy zvyšuje riziko přetáčivosti vozidla.
Hodnota tlaku se neřídí podle pneumatiky, ale podle vozidla. Správné hodnoty tlaku jsou často uvedené na štítku na vnitřní straně dvířek krytu palivové nádrže, případně na vnitřní straně dveří u řidiče, přihrádce u spolujezdce. Je důležité si také uvědomit, že čím těžší je náklad automobilu, tím vyšší musí tlak v pneumatikách být. Tuto informacji naleznete také v příručce k vozidlu. V případě, že potřebujete s něčím poradit, odborníci v servisu First Stop vám rádi pomohou.
Dusík se od běžného vzduchu liší, protože při změnách teploty tolik nemění objem a jeho molekuly jsou větší. Únik molekul dusíku z pneumatiky je tedy obtížnější. Plnění pneumatik dusíkem má následující výhody:
Chcete se dozvědět více? Zpět na všechny Tipy pro pneumatiky