36+ profesionálních servisů s více než 1800 servisy v Evropě

27 let zkušeností v oblasti pneumatik a auto/pneu servisů​

Celkové hodnocení 4,5 na Google

Druhy pneumatik a vzorků

Při výběru pneumatik auta musíte brát ohled na několik faktorů a nenechat se obalamutit nízkými cenami a reklamními triky, které používají výrobci. Na trhu jsou stovky pneumatik na auta, ale vyzbrojeni relevantními znalostmi se v labyrintu nabídek neztratíte a pro sebe i svoji rodinu zařídíte spoustu pohodlných jízd.

Jeden ze znaků určujících, že byste měli koupit nové pneumatiky je příliš malá hloubka vzorku (okolo 3 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik). Vyplatí se vědět, jak si hloubku vzorku změřit. Pneumatiky pro osobní auta ovlivňují jízdu v mnoha ohledech, takže nemá cenu nákupní rozhodnutí uspěchat. Ovlivňují následující aspekty:

 

  • přilnavost auta na silnici,
  • jeho brzdnou dráhu,
  • jeho spotřebu paliva při jízdě,
  • obecné pohodlí jízdy (zvlášť hladinu hluku v autě).

 

Jaké existují druhy pneumatik pro osobní auta? Jaké vlastnosti odlišují různé druhy pneumatik na auta? Pokračujte ve čtení tohoto článku a vyberte si pneumatiky, které se ideálně hodí k vašemu autu.

detailní záběr pneumatiky na bílém autě

Vzorek pneumatik - různé druhy

 

Při výběru pneumatiky byste měli dost pozornosti věnovat vzorku pneumatiky, tedy části, která je vždycky v přímém kontaktu se silnicí. Existují 3 základní druhy vzorků, které mají různou strukturu - symetrický, asymetrický a směrový vzorek.

 

  1. Směrový vzorek - pneumatiky s tímto druhem vzorku se používají u sportovních aut. Drážka tvoří tvar písmene „V“, který umožňuje pneumatice odvádět účinněji vodu a minimalizovat výskyt jevu zvaného „aquaplanning“. Na tomto druhu pneumatiky je vždy vyznačený směr jejího otáčení.
  2. Symetrický vzorek - vzorek na vnitřní a vnější straně pneumatiky je úplně stejný (říká se tomu zrcadlový obraz). Tento vzorek se používá u pneumatik, které jsou zamýšlené pro použití v malém městě a na kompaktních autech. Symetrický vzorek je možné vidět i u celoročních pneumatik. Pneumatiky se symetrickým vzorkem obvykle neobsahují žádné informace o směru otáčení (jakýkoli směr je v pořádku),
  3. Asymetrický vzorek - pneumatika s tímto vzorkem má označení na vnější a vnitřní straně pneumatiky. Vnější část vzorku je odpovědná za tah a boční přilnavost na suchých površích, zatímco vnitřní část odvádí vodu prostřednictvím podélných a příčných drážek. Asymetrické pneumatiky jsou v současnosti nejpoužívanější pneumatiky pro osobní vozidla díky jejich univerzálnímu použití a skvělým parametrům pro jízdu na mokrých i suchých površích.

 

Na trhu jsou také dostupné pneumatiky na bláto a na sníh (je možné je poznat podle označení „M+S“), jejichž vzorky jsou charakteristické širokými bloky a hlubšími drážkami. Měli bychom však zmínit, že pneumatiky na bláto a na sníh nejsou běžnými zimními pneumatikami - to, zda je daný vzorek vhodný pro konkrétní povětrnostní podmínky ovlivňuje spousta dalších faktorů.

 

Konstrukce pneumatiky - jak ovlivňuje výběr pneumatik?

 

Existují dva druhy pneumatik pro osobní auta podle konstrukčních metod: radiální a diagonální pneumatiky. Fakticky všechny pneumatiky pro osobní auta jsou radiální, tedy vrstvy jejich kordů kostry jsou uspořádány radiálně. Tyto pneumatiky mají velmi dobré vlastnosti při vysokých rychlostech kvůli své tuhosti, stabilitě a větší kontaktní ploše se silnicí.

 

  • Diagonální pneumatiky jsou u osobních aut kromě veteránů a off-roadových vozidel vzácné. Kvůli jejich struktuře (kdy jsou vrstvy kostry uspořádány křížem) jsou diagonální pneumatiky odolnější proti mechanickému poškození, obzvlášť na krajích. Bohužel je diagonální pneumatika těžší a méně stabilní při rychlé jízdě.

Správná konstrukce pneumatiky může také ovlivnit její použitelnost po poničení (píchnutí). Momentálně jsou na trhu dostupné 2 technologie konstrukce pneumatik, které umožňují pokračovat v jízdě po píchnutí pneumatiky:

  • samotěsnicí pneumatiky - pokud je kostra propíchnutá, materiál obsažený uvnitř pneumatiky pevně utěsní díru, působí tedy proti vypuštění vzduchu.
  • pneumatiky schopné jízdy bez vzduchu - díky zpevněné stěně a speciálně navrženému patkovému drátu, můžete pokračovat v jízdě 80 km při maximální rychlosti 80 km/h, než se vaše pneumatika propíchne úplně.

 

Velikosti pneumatik - čemu byste měli při výběru pneumatik věnovat pozornost?

 

Oproti původním předpokladům mnoha lidí není velikost pneumatik při jejich výběru tak složitým aspektem. Proč? Protože je hodně složité udělat při koupi pneumatik chybu. Jen si pamatujte, že máte dodržet pokyny výrobce uvedené v manuálu, který je připojen k autu. Velikost pneumatik (průměr) musí vždycky sedět na velikost ráfku.

usměvavý muž v pracovním obleku se zkříženýma rukama

Chcete se dozvědět více? Zpět na všechny Tipy pro pneumatiky